torsdag 8. oktober 2009

"Drømmelaget"


Jeg har gjennom mange år fått kjente og mindre kjente fotballelskere til å ta ut lokale drømmelag på Radio 102.
Nå er turen endelig kommet til meg selv - om enn bare skriflig i egne blogg!

I dag et lokalt Drømmelag helt fra jeg var liten og fram til FKH-stifting,
i morgen det aller beste FKH-laget og
på lørdag "kompislaget"- de jeg har spilt med selv.

Først altså, av alle de jeg har sett som har spilt på lokale lag eller som er fra Haugalandet fram til tidlig 90-tall.

Keeper : Da jeg som pur ung gutt fikk sitte på med Egil "Amundsen på hjørna" til de ulike bylagenes kamper var det en som virket utrolig sikker i klypene. Kan godt være Reidar Instanes gjorde sine feil, men han ble den første keeperhelten for meg.

Høyre back : Rune Larsen har jeg hørt mye om - spesielt historier fra utenfor banen, men han var også en spennenede og ivrig og underholdende back.

Midtstoppere : Dennis Burnett og Kolla Oddenes har satt ulike spor i en ung gutts minnebank. Jeg pantet ikke flasker, men satt ivrig og lagret opplevelsene. Begge hadde dette selvsikre og litt overlegne over seg. Det imponerte.

Venstre back : Hvem var venstrebacker før i tiden ? Etter lang betenkningtid er det Roger Føleide som dukker opp. Slo han feilpasninger ? Ikke det jeg kan huske!

Midtbanen : Her er det plass til fire mann. De kan få løpe litt rundt slik det passer dem. Som anker gis det plass til Tor Inge Westerlund. Djervaterrier som imponerte meg stort. Karl Oskar Emberland får også plass der. Mest fordi jeg husker debutkampen hans for Haugar og at jeg da tenkte at han der kommer til å bli stor. Det ble han, bokstavlig talt... og som trener! En lynving som ikke var så lenge i byen var svenske Thomas Fransson. En del skadet, men var en ving etter mitt hode. Siste mann på midtbanen er den beste spilleren som har spilt for et Haugesundslag. Wim Balm - det han fikk utrettet som Vardspiller - fantastic!

Spisser : Her er det mange som fortjener plass. Egil Østenstad får den ene plassen. Det han gjorde i Viking, på landslaget og i England kommer vel ingen haugalendinger til å gjøre igjen. Synd ingen lag i nordfylket fikk nyte godt av han i voksen alder. Den andre spissplassen stod mellom tre spillere. De to andre kommer på andre drømmelag, så da blir det Peter Osborne som får skalle inn innleggene til Fransson. Tøffeste midtspissen i Haugebyen ever!!

Enig eller uenig? Kommentèr da vel!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Dream dream dream on

Harald Haugen sa...

Eg saknar Bjørn Røkkum, han var ein spiss etter mitt hjarta.

Karl Gunnar Henriksen sa...

Den aller aller beste keeperen i Haugesund må jo være Per Haftorsen.

Mulig du er for ung til å huske ham, men han fikk jo flere landskamper.

Ville vel også hatt med Egil Severeide fra Vard.

Anonym sa...

Hei Vidar, knall lag det! Savna Tore Risanger, samt vår "egen" Roar Aksnes. Mvh Jens Meyer-Olsen

Anonym sa...

Spelte Karl Oscar fotball sjølv? Kan eg ikkje sjå for meg!!!!!!

sogndøl

SS sa...

JA, Karl Oskar har spilt fotball selv. Etter det jeg husker, var han på u-landslaget sammen med Kjetil Rekdal i si tid.