torsdag 8. oktober 2009

Spiss uten makker


Thomas Sørum. Han alle har pratet om i Haugesund "de siste ti åra". Det føltes sånn. Hvert eneste år skulle FKH kjøpe denne Sørum.

Da han så ble handlet inn, tenkte jeg enda en Tippeligaflopp som heller ikke holder Adecconivå. Hvorfor skulle Godset kvitte seg med han om han var så god som "hele Haugalandet" mente.

Innlegget presist inn fra høyre skal egentlig handle om "det stor spissfrafallet" i FKH. En etter en har de av ulike grunner havnet på sidelinja. For lenge siden DJ, så Nico, Sten Ove og til slutt Pelu. Lenge trodde jeg at et opprykk skulle ryke da Nico ble skadet. Med de to siste spisskadene ble jeg enda sikrere. Da Grindhaug flyttet sjakkbrikka Ørsal rundt overalt og endte med en Carlsenflytting fram som hengende spiss/offensiv midtbane, var jeg bombesikker på at også Adecco 2010 vil inneholde FKH.

Selv om Ørsal scoret to og hadde målgivende mot Kamma, så er ikke det grunnen til at jeg faktisk er litt på glid. Jeg er redd at den meste ustabile FKH-spilleren siden Rune Wiken nok faller litt gjennom på Jæren.

Grunnen til at jeg nå har et ørlite håp om direkte opprykk er TS, number six. Nevøen min på fem er fan og jeg ser hvorfor.
Måten Sørum setter inn 4-2 - det er på ekte goalgetter-vis. Løper fort med ball, holder "DanEggen-look-alike" Førsund kontant borte før han vipper ballen over "maseræva" Rønningen. Der og da fikk jeg litt av troen tilbake. Om noen skal sørge for TL igjen må det bli TS.

Realisten i meg sier likevel at FKH tar sju av 12 poeng og spiller kvalikk mot Sogndal. Østfoldduell mellom Fredrikstad og Sarpsborg gir Tom Nordlie-seier. Han har bøttevis med kvalikkerfaring.

Om han møter Emberland eller Grindhaug - tja, det vet jeg ikke, men det var denne Thomas Braathen Sørum da. Sogndal kan ha Kenneth Kvalheim - vi har den beste spissen lell. Nettopp det kan bety RBK, VIF og TIL på Haugesund stadion 2010 det!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg husker Sørum fra tida i Maglerud Star. Han imponerte med vanvittig målteft.
Flott at han leverer varene i haugesund. Spørs vel likevel om det holder til Tippeliga :(